Det gick dessvärre något fel med sökningen. Vi beklagar besväret. Vi hoppas att du vill pröva igen senare.
0770-17 10 17
öppet idag kl. 08:30-21:00
Chatten är
öppen
Favoriter
Expertrådgivning inför köp 0770-17 10 17
Öppet alla dagar
null

Hur länge och hur kan du returnera dina varor?


Du har två alternativ:

null

Öppet köp i 365 dagar

När du handlar på whiteaway har du alltid en 365 dagars returpolicy. Detta gäller nya och oanvända föremål i obruten originalförpackning.

null

14 dagars ångerrätt

När du handlar på whiteaway har du alltid en 14 dagars ångerrätt enligt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokal (SFS 2005:59).

Ångerrätten gäller även om varans värde skulle ha minskat och varan inte längre kan betraktas som ny. 

Särskilda villkor för 14 dagars ångerrätt

Du har lov att undersöka varan för att fastslå varans art, egenskaper och funktionssätt. Det betyder att du får undersöka varan på samma sätt som i en fysisk butik, men inte ta varan i bruk. Vissa varor, exempelvis hygienprodukter, (tandborstar, rakapparater och andra produkter under kategorin skönhetsvård) omfattas inte av ångerrätten. För dessa varor gäller ångerrätten endast om originalförpackningen är oöppnat.

Alla returvaror kontrolleras alltid och om varans värde är förminskat kan du mista en del eller hela köpesumman. Se villkoren för återbetalning vid retur här under.

Ångerrätten löper ut 14 dagar efter den dag då kunden eller en annan av kunden utsedd person (dock inte transportören) fått varan i fysisk besittning. Vi hjälper kunden att returnera produkten till säljaren och återkopplar till kunden så snart kundens ansökan om retur har mottagits.

Om ångerfristen löper ut på en lördag eller helgdag förlängs fristen till nästkommande vardag. Har kunden beställt flera varor i en och samma order som blivit levererade vid olika tidpunkter löper ångerfristen från och med den dag då kunden mottar den sista varan.

Obs! Ångerrätten gäller endast för privatpersoner.

Vad behöver du göra?

Oavsett om du vill använda din 365 dagars ångerrätt eller 14 dagars ångerrätt, behöver du göra följande:

  1. Låt oss veta via vårt online-returformulär. Du kan också ladda ner detta returformulär från Konsumverkets hemsida, skriva ut det och skicka det till oss.
  2. Vi kommer att behandla ditt returformulär inom 24 timmar och du kommer få en bekräftelse på det fortsatta hädelseförloppet.
  3. Vi skickar en returetikett till dig via mejl.
  4. Du sender produktet retur. Kom ihåg att spara ditt kvitto för inlämningen såväl som spårningsnummer när du returnerar varan.
  5. Vi skickar naturligtvis tillbaka dina pengar så snart som möjligt och senast 14 dagar efter det att artikeln har levererats till oss. Se villkoren för återbetalning vid retur här under.

Kostnad för returfrakt

Fram till det att du mottar ett email om att vi är igång med att behandla din order kan du ångra dig och annullera ordern. Om du ångrar dig efter det att vi har meddelat att din order är under behandling, får du som kund stå för returfrakten av varan. Detta gäller även om du annullerar ordren innan du har mottagit din vara. Du får betala returkostnaden i och med att försändelsen måste avbryts och varan returneras till lagret. Beloppet beräknas efter produktens leveranssätt.

I returformuläret kan du välja hur du vill att vi ska hämta din produkt.

  • Returfrakten är 499:- för varor som levererats via hemkörning.
  • Samma pris (499:-) gäller också om du ångrar köpet innan du har mottagit din vara.

I formuläret kan du också välja följande tilläggstjänster:

  • Utbärning av returvara: 395:-. Samlat pris 894:-. (pris per produkt)
  • Avinstallation och utbärning av returvara: 790:- Samlat pris: 1289:-. (pris per produkt)
  • För småvaror (låg vikt, ej skrymmande) som levererats via postombud är returfrakten 49:-. Observera att detta är priset per produkt. (Det är en förutsättning att returen också kan ske via postombud).

Om fraktpersonen inte kan hämta varan på avtalat datum, och detta beror på kunden, läggs det till en avgift på 395:- för en ny avhämtning.

Återbetalning

Vi skickar naturligtvis tillbaka dina pengar så snart som möjligt och senast 14 dagar efter det att artikeln har levererats till oss. Beloppet överförs alltid tillbaka på samma sätt som köpet gjordes, om vi inte avtalar något annat.

I de fall vi inte har mottagit varan i retur förbehåller vi oss rätten att innehålla med återbetalningen tills vi har mottagit varan eller underlag om att varan har returnerats.

Observera att vi inte återbetalar tilläggstjänster som uppbärning, installation eller bortforsling.

Behåll originalförpackningen

Vi rekommenderar att du förvarar originalförpackningen. Om förpackningen slängs eller skadas, sänks värdet på varan och du få stå för en värdeminskningsavgift på 10% av varans värde. Om förpackningen har gått förlorad eller är trasig är det viktigt att du förpackar varan ordentligt i nytt emballage. Om du är känner dig osäker, vänligen kontakta oss på tel 0770 17 10 17.


Notera: Om varans värde har minskat förbehåller vi oss rätten att inte betala tillbaka den fulla köpesumman.

Värdeminskningen värderas bl.a. utifrån följande förutsättningar (ej uttömmande lista):

  • Produkten kan inte längre säljas som ny, t.ex. om du har tagit av originalemballaget.
  • Du har tagit varan i bruk.
  • Varan har blivit skadad under tiden du hade ansvaret för den. Observera att det är ditt ansvar att dokumentera varans skick t.ex. med bildbevis intill det att vi mottager den.
  • Du har hanterat varan på ett annat sätt än vad som är förenligt med varans art, egenskaper och funktionssätt.
  • Du har inte följt de begränsningar för returrätten som följer av plombering, varans typ m.m.

Särskilt för näringsidkare

Var uppmärksam på att ångerrätt och öppet köp bortfaller för företagskunder. Företag får endast den garanti som ges från tillverkaren. Garantitiden kan i dessa fall variera lite från tillverkare till tillverkare. Företag har heller inte någon reklamationsrätt utöver garantirätten som ges från tillverkaren.