Öppet köp i 365 dagar
När du handlar på whiteaway har du alltid en 365 dagars returpolicy. Detta gäller nya och oanvända föremål i obruten originalförpackning.
14 dagars ångerrätt
När du handlar på whiteaway har du alltid en 14 dagars ångerrätt enligt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokal (SFS 2005:59).
Ångerrätten gäller även om varans värde skulle ha minskat och varan inte längre kan betraktas som ny.
Du har lov att undersöka varan för att fastslå varans art, egenskaper och funktionssätt. Det betyder att du får undersöka varan på samma sätt som i en fysisk butik, men inte ta varan i bruk. Vissa varor, exempelvis hygienprodukter, (tandborstar, rakapparater och andra produkter under kategorin skönhetsvård) omfattas inte av ångerrätten. För dessa varor gäller ångerrätten endast om originalförpackningen är oöppnat.
Alla returvaror kontrolleras alltid och om varans värde är förminskat kan du mista en del eller hela köpesumman. Se villkoren för återbetalning vid retur här under.
Ångerrätten löper ut 14 dagar efter den dag då kunden eller en annan av kunden utsedd person (dock inte transportören) fått varan i fysisk besittning. Vi hjälper kunden att returnera produkten till säljaren och återkopplar till kunden så snart kundens ansökan om retur har mottagits.
Om ångerfristen löper ut på en lördag eller helgdag förlängs fristen till nästkommande vardag. Har kunden beställt flera varor i en och samma order som blivit levererade vid olika tidpunkter löper ångerfristen från och med den dag då kunden mottar den sista varan.
Obs! Ångerrätten gäller endast för privatpersoner.
Oavsett om du vill använda din 365 dagars ångerrätt eller 14 dagars ångerrätt, behöver du göra följande:
Fram till det att du mottar ett email om att vi är igång med att behandla din order kan du ångra dig och annullera ordern. Om du ångrar dig efter det att vi har meddelat att din order är under behandling, får du som kund stå för returfrakten av varan. Detta gäller även om du annullerar ordren innan du har mottagit din vara. Du får betala returkostnaden i och med att försändelsen måste avbryts och varan returneras till lagret. Beloppet beräknas efter produktens leveranssätt.
I returformuläret kan du välja hur du vill att vi ska hämta din produkt.
I formuläret kan du också välja följande tilläggstjänster:
Om fraktpersonen inte kan hämta varan på avtalat datum, och detta beror på kunden, läggs det till en avgift på 395:- för en ny avhämtning.
Vi skickar naturligtvis tillbaka dina pengar så snart som möjligt och senast 14 dagar efter det att artikeln har levererats till oss. Beloppet överförs alltid tillbaka på samma sätt som köpet gjordes, om vi inte avtalar något annat.
I de fall vi inte har mottagit varan i retur förbehåller vi oss rätten att innehålla med återbetalningen tills vi har mottagit varan eller underlag om att varan har returnerats.
Observera att vi inte återbetalar tilläggstjänster som uppbärning, installation eller bortforsling.
Behåll originalförpackningen
Vi rekommenderar att du förvarar originalförpackningen. Om förpackningen slängs eller skadas, sänks värdet på varan och du få stå för en värdeminskningsavgift på 10% av varans värde. Om förpackningen har gått förlorad eller är trasig är det viktigt att du förpackar varan ordentligt i nytt emballage. Om du är känner dig osäker, vänligen kontakta oss på tel 0770 17 10 17.
Notera: Om varans värde har minskat förbehåller vi oss rätten att inte betala tillbaka den fulla köpesumman.
Värdeminskningen värderas bl.a. utifrån följande förutsättningar (ej uttömmande lista):
Var uppmärksam på att ångerrätt och öppet köp bortfaller för företagskunder. Företag får endast den garanti som ges från tillverkaren. Garantitiden kan i dessa fall variera lite från tillverkare till tillverkare. Företag har heller inte någon reklamationsrätt utöver garantirätten som ges från tillverkaren.