0770-17 10 17 öppet i dag kl. 08:30-21:00
  • Måndag08:30-21:00
  • Tisdag08:30-21:00
  • Onsdag08:30-21:00
  • Torsdag08:30-21:00
  • Fredag08:30-16:00
  • Lördag12:00-17:00
  • Söndag12:00-17:00
Stäng
Kontakta oss
på mejl här

Favoriter

Stäng
Favoriter
Favoriter
Basket
Varukorg
Meny

Betalningsalternativ

Hos whiteaway.se har du möjlighet att välja mellan flera olika betalningssätt. Nedan kan du läsa mer om de olika betalningssätt vi kan erbjuda. 

Kortbetalning

Betala tryggt och enkelt med Mastercard eller VISA. I samband med betalningen skickas du via en krypterad anslutning till vår betalningspartner där du får mata in dina kortuppgifter. När ditt köp är godkänt skickas du tillbaka till Whiteaway. Beloppet för ditt köp reserveras på ditt konto, och dras först när du har mottagit varorna. Fråga evt. din bank om du har frågor angående reservation. 

Bankgiro

Du kan välja att betala med Bankgiro. Genomför beställningen och gå därefter in på din bank och gör en Bankgiro-betalning till vårt bankgiro 854-9859. Vänligen ange ordernumret som referens till mottagaren. Din order sätts först igång först när din betalning har mottagits på vårt konto.

Betalning med Klarna

Få först. Betala sen.

Dessa villkor för faktura gäller mellan dig och denna butik när du handlar varor och du valt att betala med faktura.

När du väljer att betala med faktura erbjuder vi dig möjligheten att betala 30 dagar från dess att vi skickat varorna för leverans, eller från tillgängligt datum för tjänsterna. Vi överlåter vårt krav på betalning för ditt köp till Klarna Bank AB (“Klarna”). Klarna kommer att skicka en betalningsinstruktion till dig där du ska betala direkt till Klarna. För kontaktuppgifter och ytterligare information om Klarna, gå till klarna.se

Om du tidigare valt att ansluta dig till Klarnas aggregerings-tjänst Månadsfaktura kommer fakturan istället att inkluderas i din månadsfaktura. Detta innebär att alla fakturaköp du gör under en viss period samlas på en samlingsfaktura, istället för att skickas som separata fakturor per köp. Kredittiden på varje individuell faktura som ingår i samlingsfakturan varierar mellan 14-45 dagar, beroende på när i aggregerings-cykeln som köpet gjordes och varorna levereras/skickas. Alla fakturaköp som aktiveras innan brytdagen samlas på en månadsfaktura. Fakturaköp som aktiveras efter brytdagen hamnar på nästa månadsfaktura.

Kostnader och avgifter

Vi tar ut en fakturaavgift om 0 kr per köp. Vid sen betalning skickas en påminnelse ut till dig där du åläggs att betala en påminnelseavgift. Har du handlat för under 60 kr tillkommer 29,00 kr, och har du handlat för 60 kr eller mer tillkommer 60,00 kr i påminnelseavgift. Sker ingen betalning därefter kan fordran komma att överlämnas för inkassohantering där ytterligare inkassokostnader kan tillkomma.

Kreditprövning

När du väljer att betala med faktura gör Klarna en kreditprövning. Om en kreditupplysning tas kommer du bli underrättad om detta samt få en kopia på kreditupplysningen skickad per post eller e-mail. Vi informerar inte banker eller andra långivare om en eventuell kreditupplysning och det påverkar inte heller din kreditvärdighet/score. 

Överlåtelse

Du får inte överlåta eller överföra några rättigheter eller skyldigheter du har enligt dessa villkor. I den utsträckning som inte annars redan tillåts enligt tillämplig lag, kan Klarna, när som helt, överlåta eller överföra dessa villkor eller de rättigheter och/eller skyldigheter som gäller enligt dessa villkor, dock förutsatt att sådan överföring eller överlåtelse inte är till din nackdel, och inte ändrar de rättigheter och skyldigheter du har enligt dessa villkor.

Generella villkor för betalning via Autogiro

Genomföra en betalning

När du väljer att betala för ett köp via Autogiro dras pengarna från ditt konto inom två bankdagar från den dag:

  • Vi skickar din order
  • du har initierat betalningen av en faktura genom att klicka på “Betala”, eller
  • du angett i Klarnas kundportal för betalning av en faktura. 

Skulle täckning saknas på ditt konto när betalningstransaktionen ska genomföras kommer du istället att få en faktura på köpet. Vid sen betalning av faktura skickas en påminnelse ut till dig där du åläggs att betala en påminnelseavgift. Har du handlat för mindre än 60 kr tillkommer en påminnelseavgift om 29 kr, och har du handlat för 60 kr eller mer tillkommer 60 kr i påminnelseavgift. Sker ingen betalning därefter kan fordran komma att överlämnas för inkassohantering där ytterligare inkassokostnader kan tillkomma. Notera att en kreditprövning görs när du ger ditt medgivande till betalning via Autogiro vilket i vissa fall innebär att en kreditupplysning inhämtas från extern part. Du får då en kopia på kreditupplysningen per post.

För den/de första betalningen/betalningarna som du vill genomföra kan upprepade uttagsförsök förekomma under de kommande bankdagarna fram tills dess att transaktionen har godkänts. Klarna kommer i dessa fall inte att genomföra mer än en betalningstransaktion. Sker det en retur eller annan nedsättning av den ursprungliga fordran efter att du har har valt att betala via Autogiro men innan betalningstransaktionen har genomförts kommer du att meddelas om det nya justerade beloppet som kommer att dras.

Medgivande till betalning via Autogiro

Undertecknad (”betalaren”), medger att betalning får göras genom uttag från angivet konto eller från ett av betalaren senare angivet konto, på begäran av angiven betalningsmottagare för betalning till denne på viss dag (”förfallodagen”) via Autogiro. Betalaren samtycker till att behandling av personuppgifter som lämnats i detta medgivande behandlas av betalarens betaltjänstleverantör, betalningsmottagaren, betalningsmottagarens betaltjänstleverantör och Bankgirocentralen BGC AB för administration av tjänsten. Personuppgiftsansvariga för denna personuppgiftsbehandling är betalarens betaltjänstleverantör, betalningsmottagaren samt betalningsmottagarens betaltjänstleverantör. Betalaren kan när som helst begära att få tillgång till eller rättelse av personuppgifterna genom att kontakta betalarens betaltjänstleverantör. Ytterligare information om behandling av personuppgifter i samband med betalningar kan finnas i villkoren för kontot och i avtalet med betalningsmottagaren. Betalaren kan när som helst återkalla sitt samtycke, vilket medför att tjänsten avslutas i sin helhet.

Allmänt

Autogiro är en betaltjänst som innebär att betalningar utförs från betalarens konto på initiativ av betalningsmottagaren. För att betalaren ska kunna betala via Autogiro, ska betalaren lämna sitt medgivande till betalningsmottagaren om att denne får initiera betalningar från betalarens konto. Dessutom ska betalarens betaltjänstleverantör (t ex bank eller betalningsinstitut) godkänna att kontot kan användas för Autogiro och betalningsmottagaren ska godkänna betalaren som användare av Autogiro.

Betalarens betaltjänstleverantör är inte skyldig att pröva behörigheten av eller meddela betalaren i förväg om begärda uttag. Uttag belastas betalarens konto enligt de regler som gäller hos betalarens betaltjänstleverantör. Meddelande om uttag får betalaren från sin betaltjänstleverantör. Medgivandet kan på betalarens begäran överflyttas till annat konto hos betaltjänstleverantören eller till konto hos annan betaltjänstleverantör.

Definition av bankdag

Med bankdag avses alla dagar utom lördag, söndag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton eller annan allmän helgdag.

Information om betalning

Betalaren kommer av betalningsmottagaren att meddelas belopp, förfallodag och betalningssätt senast åtta bankdagar före förfallodagen. Detta kan meddelas inför varje enskild förfallodag eller vid ett tillfälle avseende flera framtida förfallodagar. Om meddelandet avser flera framtida förfallodagar ska meddelandet lämnas senast åtta bankdagar före den första förfallodagen. Detta gäller dock inte fall då betalaren godkänt uttaget i samband med köp eller beställning av vara eller tjänst. I sådant fall får betalaren meddelande av betalningsmottagaren om belopp, förfallodag och betalningssätt i samband med köpet och/eller beställningen. Genom undertecknandet av detta medgivande lämnar betalaren sitt samtycke till att betalningar som omfattas av betalningsmottagarens meddelande enligt denna punkt genomförs.

Täckning måste finnas på kontot

Betalaren ska se till att täckning finns på kontot senast kl. 00.01 på förfallodagen. Har betalaren inte täckning på kontot på förfallodagen kan det innebära att betalningar inte blir utförda. Om täckning saknas för betalning på förfallodagen får betalningsmottagaren göra ytterligare uttagsförsök under de kommande bankdagarna. Betalaren kan på begäran få information från betalningsmottagaren om antalet uttagsförsök.

Stoppa betalning (återkallelse av betalningsorder)

Betalaren får stoppa en betalning genom att kontakta antingen betalningsmottagaren senast två bankdagar före förfallodagen eller sin betaltjänstleverantör senast bankdagen före förfallodagen vid den tidpunkt som anges av betaltjänstleverantören

Om betalaren stoppar en betalning enligt ovan innebär det att endast den aktuella betalningen stoppas. Om betalaren vill att samtliga framtida betalningar som initieras av betalningsmottagaren ska stoppas måste betalaren återkalla medgivandet.

Medgivandets giltighetstid, återkallelse

Medgivandet gäller tills vidare. Betalaren har rätt att när som helst återkalla medgivandet genom att kontakta betalningsmottagaren eller sin betaltjänstleverantör. Meddelandet om återkallelse av medgivandet ska för att stoppa ännu inte genomförda betalningar vara betalningsmottagaren tillhanda senast fem bankdagar före förfallodagen alternativt vara betalarens betaltjänstleverantör tillhanda senast bankdagen före förfallodagen vid den tidpunkt som anges av betaltjänstleverantören.

Rätten för betalningsmottagaren och betalarens betaltjänstleverantör att avsluta anslutningen till Autogiro

Betalningsmottagaren har rätt att avsluta betalarens anslutning till Autogiro trettio dagar efter det att betalningsmottagaren underrättat betalaren härom. Betalningsmottagaren har dock rätt att omedelbart avsluta betalarens anslutning till Autogiro om betalaren vid upprepade tillfällen inte har haft tillräcklig kontobehållning på förfallodagen eller om det konto som medgivandet avser avslutas eller om betalningsmottagaren bedömer att betalaren av annan anledning inte bör delta i Autogiro.

Betalarens betaltjänstleverantör har rätt att avsluta betalarens anslutning till Autogiro i enlighet med de villkor som gäller mellan betalarens betaltjänstleverantör och betalaren.

Delbetalning

Du kan ansöka om att betala ett fast belopp per månad. När du delbetalar med Klarna gäller alltid följande:

  • Du får hem varan innan du betalar
  • Du samlar alla dina köp på en månadsfaktura
  • Du betalar ett fast belopp per månad

Fast delbetalning

Fast delbetalning från Klarna innebär att du delar upp din betalning på 3, 6, 12 eller 24 månader (och hos vissa butiker t.o.m. 36 månader). Du vet från början vilken din månadskostnad blir – och du vet när du har betalat klart.

Länk till Klarnas Allmänna Villkor här. Länk till Standardiserad Europeisk konsumentkreditinformation.

Ansökan och accept

Om Klarna godkänner din ansökan om delbetalning kommer beloppet att läggas till ditt befintliga Klarna Konto. Om Klarna godkänner din ansökan och du inte redan har ett Klarna Konto kommer vi att skicka en bekräftelse till dig. När du har fått din bekräftelse har du ett Klarna Konto.

Klarna förbehåller sig rätten att neka din ansökan om delbetalning.

Kreditprövning

Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du får då en kopia på kreditupplysningen per post. Vi informerar inte banker eller andra långivare om en eventuell kreditupplysning och det påverkar inte heller din kreditvärdighet/score. Klarna har rätt att behandla dina personuppgifter som personuppgiftsansvarig för att uppfylla våra åtaganden enligt detta avtal, för att utföra identifikation, kundanalys, kreditprövning, marknadsföring och affärsutveckling och för de övriga syften som redovisas i vår Dataskyddsinformation. Genom att använda Klarnas tjänster så bekräftar du också att du tagit del av denna Dataskyddsinformation. Vi kan också komma att överföra dina personuppgifter till utvalda partners (såsom kreditvärderingsinstitut), som kan vara etablerade i en stat utanför EU/EES.

Vi kan också skicka information om storleken på din utestående skuld, eller information om krediten sagts upp av oss (exempelvis om den inte återbetalats i tid), till UC AB. Den information som skickas till UC kommer att presenteras i UC:s framtida kreditupplysningar om dig, vilka är tillgängliga även för andra företag.

Återbetalning

Din återbetalning behandlas inom 5-7 arbetsdagar. När butiken har registrerat att du gjort en retur eller att du ångrat din order kommer du få din tillbaka din betalning i enlighet med butikens återbetalningspolicy. Läs mer på https://www.klarna.com/se/kundservice/hur-lang-tid-tar-en-aterbetalning/

Dataskydd

I persondata hittar du mer information om vår delning av personuppgifter, dina rättigheter, hur du kan kontakta oss med frågor, eller vända dig till myndighet med klagomål.

Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning. Genom att använda Klarnas betalningstjänster godkänner du vår användning av dina personuppgifter i enlighet med Klarnas Dataskyddsinformation.

Klarna Bank AB (publ), Sveavägen 46, 111 34 Stockholm, org nr: 556737-0431.

Har du några ytterligare frågor eller funderingar, är du välkommen att ringa Klarna på 08- 120 120 10 Mån-Tors mellan 08.30 – 20.00, fredagar 08.30-17.00 och helger 10.00 – 17.00. Om det skulle uppstå en tvist mellan dig och Klarna som vi inte lyckas lösa kan du vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden Box 174, 101 23 Stockholm, tel.:+46 (0)8-508 860 00.

 

Favoriter

Stäng