0770-17 10 17 Öppet i dag kl. 8:30-19
  • Måndag8:30-19
  • Tisdag8:30-19
  • Onsdag8:30-19
  • Torsdag8:30-19
  • Fredag8:30-16
  • Lördag12-17
  • Söndag12-17
Stäng
Chatten är
stängd

Favoriter

Stäng
Favoriter
0 Varukorg
Meny

Spara 10% på varma produkter till köket*

Se utbudet | *Kan inte kombineras med andra rabatter eller prisgaranti. Gäller t.o.m. 25/10-17.

×

Köpvillkor

Du kan alltid känna dig trygg när du köper vitvaror online hos oss på WhiteAway.se AB. 

Nedanför kan du läsa de köp- och leveransvillkor som gäller när du köper varor och tjänster hos www.whiteaway.se. När du handlar av oss omfattas alla transaktioner av svensk lagstiftning och där inte annat anges, hänvisas till Konsumentköplagen, Konsumenttjänstlagen och lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (Distansavtalslagen). 

Dessa köpvillkor gäller när du som konsument, hädanefter benämnd som "kund", gör en beställning på www.whiteaway.se

För att komma i kontakt med vår svenska kundtjänst kan du ringa 0770-17 10 17 eller maila [email protected]

 

Innehållsförteckning

  1. Avtalsparter
  2. Avtal och beställning
  3. Betalning
  4. Leverans
  5. Retur- och ångerrätt
  6. Reklamation
  7. Garanti
  8. Transportskador
  9. Vid tvister och lagval
  10. Personuppgiftspolicy och cookies

 

1. Avtalsparter:

Säljare:

www.whiteaway.se ägs av det danska bolag WhiteAway A/S (CVR nr.: 29780595).

  • Företagsnamn: WhiteAway.se
  • Adress: Agerbæksvej 21, 8240 Risskov
  • Tel. nr. 0770-17 10 17
  • Mail: [email protected]se

Köpare:

Köpare är den person som gör beställningen, hädanefter benämnd som "kund"

 

2. Avtal och beställning

För att handla på www.whiteaway.se ska kunden antingen vara myndig eller inneha målsmans tillåtelse att ingå avtal med WhiteAway.se

Beställningen är bindande så snart vi har mottagit kundens beställning på vår server. Var uppmärksam på att vid eventuella prisfel eller andra fel som ges av säljaren till kunden (via offert, hemsidan, eller på annat vis) och som är av sådan art att kunden insett, eller borde inse, att det förelåg ett fel, är säljaren inte bunden av avtalet. 

Kunden har alltid möjlighet att ångra köpet enligt gällande lagstiftning. Se punkt 4 i köpvillkoren. WhiteAway.se är certifierat av Trygg E-handel och följer deras regler och föreskrifter för distanshandel.

När vi mottagit kundens beställning kommer vi att bekräfta denna och automatiskt skicka en orderbekräftelse via e-post till den e-postadress kunden har uppgett. Läs noga igenom orderbekräftelsen. Om bekräftelsen inte överensstämmer med kundens önskade beställning ber vi kunden att vänligast kontakta vår kundservice på telefon: 0770-17 10 17 eller e-post: [email protected] och upplysa om ordernummer.

Vi reserverar oss för prishöjningar, prisfel, valutaförändringar, avgiftsändringar, utsålda varor, restordrar, skrivfel, force majeure samt i de fall leverans till kunden blir försenad pga. att leverantören inte förmår att leverera till oss på avtalad tid.

Vi förbehåller oss rätten att begränsa eller annullera beställningar från företagskunder för att tillgodose beställningar från konsumenter. 

 

3. Betalning 

Hos oss kan du alltid handla - vi har öppet 24 timmar om dygnet i nätbutiken. Under korta perioder kan vissa delar av hemsidan dock vara otillgängliga på grund av underhåll eller utveckling. 

Beloppet för varorna dras först när varan/varorna har skickats från oss. 
 
Hos WhiteAway.se har kunden möjlighet att välja mellan flera olika betalningssätt. 

 

Kortbetalning

Betala tryggt och enkelt med Mastercard eller VISA. I samband med betalningen skickas kunden via en krypterad anslutning till vår betalningspartner där kunden får mata in sina kortuppgifter. När köpet är godkänt skickas kunden tillbaka till WhiteAway. Beloppet för köpet reserveras på kundens konto, och dras normalt först när kunden har mottagit varorna. Vid eventuella frågor angående reservation av belopp ombeds kunden kontakta sin bank.

 

Bankgiro

Kunden kan också välja att betala med Bankgiro. Kunden genomför då beställningen och går därefter in på sin bank och gör en Bankgiro-betalning till vårt Bankgiro 854-9859. Vänligen angiv ordernumret som referens till mottagaren. Kundens order hanteras först när betalningen har mottagits på vårt konto.

 

Faktura och delbetalning

Med Qliro Faktura, Qliro Köp nu betala senare och Qliro Delbetalning betalar du på ett sätt som passar just dig. För mer information om betalning med Qliro klicka här.

 

Observera vid restorder och betalning

Beloppet för varorna dras först när varan/varorna har skickats från oss. Beroende på vilket betalkort kunden har använt kan banken reservera beloppet motsvarande beställningen och det kan därför se ut som om beloppet har dragits från kundens konto. Vid frågor om reservation av belopp ombeds kunden att kontakta sin egen bank. I händelse av restorder eller förseningar, släpper banken reservationen igen och beloppen kan återigen ses på kundens konto (olika banker har olika långa reservationstider av beloppet).

Observera därför ännu en gång att vi inte drar några pengar på betalkortet förrän varorna är skickade. Det är därför viktigt att du själv är observant på leveransbesked från WhiteAway.se och saldot på ditt konto.


Massbeställningar/beställningar från återförsäljare 

Vi förbehåller oss rätten att stoppa och kreditera massbeställningar eller beställningar från återförsäljare.

Så fungerar webshoppen

När du handlar hos www.whiteaway.se väljer du de varor du vill köpa och lägger dem i varukorgen. Du kan ändra innehållet i varukorgen fram till dess att du väljer betalningsalternativ och du kan löpande se vad du har lagt i varukorgen och ändra innehåll och antal. Från korgen blir du guidad vidare genom vårt beställningssystem där du ombeds uppge namn, adress, e-post och telefonnummer. Om du väljer betalning via Qliro faktura, Qliro delbetalning eller Qliro Köp nu betala senare, behöver du även uppge personnummer. Det är också beställningssystemet som du ska välja leverans- och betalningsalternativ. Priserna anges alltid i svenska kronor. Avgifter kan förekomma vid val av bl.a. Qliro betalning och kommer alltid att framgå i beställningsprocessen.

Vi reserverar oss för informationsfel samt fel i produktspecifikationerna i WhiteAways sortiment. All bildinformation ska ses som illustrationer och det kan inte garanteras att bilderna återger varans exakta utseende och beskaffenhet. 

Kvitto för mottagen beställning och orderbekräftelse

När du har beställt en vara mottager du först en kvittens via e-post på att vi har mottagit din beställning. Denna kvittens är inte ett bindande avtal utan endast en bekräftelse på att vi mottagit din beställning. När ordern är behandlad kommer du att få en kvittens via e-mail som innebär att köpet är godkänt och att varan är på väg. Kvittensen kommer du därför att motta mycket snart efter att du genomfört ditt köp. 

Beställningar som lagts måndag-torsdag innan kl. 20:00 och fredag innan kl. 16:00 blir behandlade samma dag. 

Beställningar som lagts fredag efter kl. 16:00, på lördagar, söndagar eller helgdagar blir behandlade nästkommande vardag. 

Momsåterbäring

Om du köper en vara som ska skickas ut ur landet har du möjlighet att få momsåterbäring. Detta kräver att du ger oss giltig dokumentation, till exempel på en faktura med tullstämpel, samt kontaktuppgifter. Efter att vi mottagit dina handlingar återbetalar vi momsbeloppet, dock med en avdragen administrationsavgift på 10% av momsbeloppet (minimum 100 kr, maximalt 400 kr).

 

4. Leverans 

Förväntade leveranstider

  • Lagervaror – ca 2-5 arbetsdagar 
  • Distanslager eller på lager hos tillverkaren – ca 4-10 arbetsdagar 
  • Restnoterad vara - förväntat leveransdatum framgår på varans produktsida

Förväntad leverans av kundens beställning sker inom 2-5 arbetsdagar eller 4-10 arbetsdagar beroende på vilken leveranstid som angivits på produktsidan vid köp. Finns varan på lager förväntas leveransen ske inom 2-5 arbetsdagar. Finns varan ej på lager så tillkommer extra leveransdagar då den ska beställas hem från producenten. Förväntad leveranstid beräknas då till ca 7-14 arbetsdagar. Om kunden har valt tilläggstjänster såsom uppbärning, installation och/eller bortforsling så är den förväntade leveranstiden ca 4-10 arbetsdagar. Denna kan dock i vissa fall förlängas Om kunden själv har bokat en installatör rekommenderar vi att kunden tar hänsyn till eventuella leveransförseningar.

 

Produktens väg

När kundens order blivit behandlad får kunden ett mail med spårningsnummer som kan användas för att följa produktens väg hem till kunden. På leveransdagen blir kunden kontaktad av vår transportör Bring ca 30 minuter före ankomsten så att kunden kan förbereda sig på att ta emot varorna. 
Standardleverans av varorna sker med Bring på vardagar mellan kl. 07:00 och 17:00. 

Vi rekommenderar kunden att vänligast undersöka förpackningen eller emballaget så att eventuella transportskador kan upptäckas redan vid leveransen. Om olyckan är framme och varan har skadats under transporten, rekommenderar vi att kunden nekar mottagning av varan och kontaktar oss direkt. 

 

Försenad leverans

Om en leveransförsening mot förmodan skulle uppstå, eller om varan inte kommer in på lager som förväntat, meddelar vi kunden detta via e-post.  

Kunden har alltid rätt att häva köpet vid långvariga leveransförseningar. Hävning av köp bör ske skriftligen via brev eller e-post. Vi betalar tillbaka erlagt köpbelopp senast 30 dagar efter att skriftlig hävning inkommit. 

Om en leverans är försenad gör vi allt som står i vår makt för att påskynda processen och se till så att dina varor kommer fram till dig så fort som möjligt. Det kan hända att en leverans blir försenad på grund av att vår transportör inte hållit avtalet de har med oss. Vi förbehåller oss därför rätten att friskriva oss från all ersättning och kompensation vid leveransförseningar. 

Leverans och tillgänglighet 

För att få vitvarorna levererade måste leveransadressen vara möjlig att köra fram till med en vanlig lastbil. Med andra ord måste vägen till adressen vara framkomlig för en sådan lastbil. Därmed kan det eventuellt vara svårt att genomföra leveranser till sommarhus, kolonilotter eller andra platser med begränsad framkomlighet. Om du är osäker på huruvida en lastbil kan köra fram till din adress kan du kontakta vår kundtjänst.

 

Inte hemma när leverans sker

Kunden måste vara hemma vid leveranstillfället och kvittera för att beställningen är mottagen. Bring får inte ställa varan utanför kundens hem om kunden inte är hemma - inte heller på kundens egen uppfordran. Om kunden inte är hemma och kan ta emot varan inom den avtalade tidsramen för transportören förbehåller vi oss rätten att kräva en avgift på 395 kr för att arrangera en ny utkörning av varan.

 

Leverans till icke brofasta öar

Vid leverans till öar (exklusive Gotland) utan fast broförbindelse kan kunden behöva räkna med extra leveranstid eftersom varan endast kan levereras till färjeläget av vår transportör. Bor du på en ö utan bro- eller vägförbindelse och ska beställa en produkt med leveransadress dit ber vi dig kontakta vår kundservice.

 

Leverans av småvaror

Vid köp av småvaror som t.ex. dammsugare, hushållsapparater eller skönhetsprodukter, sker leveransen via till närmsta serviceombud för kunden. När varan har levererats till serviceombudet skickas en sms-avisering till kunden. Kom ihåg att ta med sms-aviseringen när du ska hämta paketet hos serviceombudet. Vissa småvaror skickas ibland till din tomtgräns på grund av högt värde eller vikt.

 

Leverans med uppbärning 

Kunden kan välja att få sina varor uppburna i huset eller lägenheten av vår transportör. Transportören bär då in varan med hjälp av en elektrisk kärra. Det är kundens ansvar att se till att det finns tillräckligt med utrymme för kärran att komma in till den plats eller det rum där varan ska placeras. En vitvara är normalt sätt 60 cm bred och därefter tillkommer emballage. Om varan exempelvis behöver tas upp för en trappa som svänger måste det finnas plats för kärran och varan att svänga på trappsteget. 

Kunden bär ansvaret för att se till att varan kan fraktas in till den plats där kunden vill ha den. Om detta inte är möjligt till exempel på grund av platsbrist återbetalas inte kostnaden för uppbärningen.
 

Är du osäker?

Om du är osäker på huruvida det finns tillräckligt med plats att bära in varorna i ditt hem kan du kontakta vår kundtjänst

 

Om uppbärningen inte kan utföras

Om det inte är möjligt för transportören att bära/köra in varan kan kunden antingen avtala att varan ska bli avställd hos kunden, alternativt neka mottagande. I så fall tar transportören med sig varan i retur. Om kunden nekar mottagning av varan och avtalar en ny leverans, står kunden själv för kostnaden för den nya utkörningen. Vi återbetalar inte kostnaden för den misslyckade uppbärningen och utkörningen i något av fallen. 

Notera: Vi har dessvärre inte möjlighet att erbjuda uppbärning vid leverans till icke brofasta öar. Av storleksskäl kan uppbärning inte heller erbjudas för side-by-side-skåp

 

Leverans med uppbärning och installation

Kunden kan välja att få sina vitvaror installerade av våra certifierade installatörer. Installatören kontaktar kunden så snart denna tagit emot varan och avtalar datum och tid för installationen. På leveransdagen kommer installatören dessutom kontakta kunden ca 30 minuter före ankomst.   

Notera: Vi erbjuder inte installation av fläktar, gasspisar, gashällar och side-by-side skåp. Vi kan heller inte erbjuda installation av luftvärmepumpar, då monteringen av dessa kräver specialverktyg och en eventuell felmontering påverkar pumpens effektivitet och levnadstid. Önskar du installation av värmepumpar kan du beställa det genom InfoCare efter ditt köp. Vi länkar till dem.  

För leverans till icke brofasta öar kan vi tyvärr inte erbjuda installation av några varor. 

Obs: Vid installation av diskmaskin krävs en droppskyddsbricka som säljs separat. Installation av tvättmaskin och torktumlare sker endast i godkänt våtrum.

 

Åtkomst och tillgänglighet 

Det är kundens ansvar att se till att installatören har möjlighet att bära in och installera varan på den plats som kunden önskar. Transportören fraktar in varan med hjälp av en elektrisk kärra. Vitvaror är vanligtvis ca 60 cm breda exklusive emballaget. Kunden måste se till att det finns plats för kärran att komma in till den plats där varan ska placeras. Om varan behöver transporteras upp för en trappa som svänger måste det finnas plats för kärran och varan att svänga på trappsteget. 

Om kunden själv står för bortforsling av den gamla produkten måste denna vara frånkopplad och bortlyft innan transportören anländer. Om slangar eller kablar måste dras genom skåp eller dylikt måste kunden själv se till att där finns ett färdigt hål med 10 cm i diameter innan transportören anländer. 

I enlighet med arbetsmiljölagen får installatören inte lyfta varan. Av försäkringshänsyn bör installatören inte heller lyfta varan med kundens hjälp. Undantaget är tvättmaskin och torktumlare, där installatören får lyfta upp den ena maskinen ovanpå den andra för installation i pelare. Notera att det måste finnas tillräckligt med plats för installatörerna att genomföra lyftet på ett sådant sätt att det inte bryter mot arbetsmiljösäkerheten.

 

Korrekta elinstallationer

Våra installatörer är erfarna och certifierade, men de är inte elektriker eller rörmokare. Det är därför viktigt att ström, vatten och avlopp är regelrätt installerat och funktionellt. Det betyder bland annat att ledningar endast kan installeras i en existerande kopplingsdosa, att det ska vara lättillgängligt att öppna och stänga vattentillförseln samt att det ska vara ett standardmässigt installerat och stabilt avloppssystem. 

Av säkerhetsskäl medföljer inte sladdar till spisar och spishällar, om inte annat anges. 

Notera: Om du behöver få en spis eller en häll installerad ska du vara uppmärksam på att sladdar som eventuellt medföljer vid leverans är 1,5 mm tjocka sladdar. I ett standardeluttag kan endast en 1,5 mm-sladd installeras. Om du vill installera en spis eller häll tillsammans med andra produkter måste det därmed finnas två uttag.
 

Det får installatören inte göra:

  • Installatören får ej lyfta vitvaror (enligt arbetsmiljölagen)
  • Av hänsyn till försäkringsskyddet och potentiella skador får installatören inte heller skära eller borra hål i exempelvis köksskåp. Detta måste vara färdigt i förväg. 
  • I samband med montering av integrerbara produkter får installatören inte heller foga, montera eller anpassa skåpluckor eller bordsskivor. Därför får inte inbyggnadsbara produkter jämnas till eller justeras på höjden eftersom justeringen kan utföras korrekt först när en kökslucka är monterad utanpå produkten. 
  • Av storleksskäl har våra installatörer inte möjlighet att installera side-by-side-skåp. 
  • På grund av de speciella krav som ställs på gasprodukter har våra installatörer inte möjlighet att installera gasspisar, gashällar eller liknande produkter. 
  • Våra installatörer får inte installera luftvärmepumpar, då detta kräver speciell behörighet och specialverktyg.
  • Frånluftstorktumlare installeras av installatören, som ansluter maskinen till eluttaget och framdragen ventilationskanal Avloppsslang installeras dessvärre ej av installatören.

 

Är du osäker?

Är du fortsatt osäker på saker som rör installation eller montering, till exempel om dina uttag eller åtgärder är tillräckliga, är du alltid välkommen att kontakta vår kundtjänst.

 

Om installationen inte kan utföras

Om installatören av någon anledning inte kan installera produkten kan kunden antingen avtala med denne om att varan ska bli avställd hos kunden eller neka mottagandet av produkten. Om kunden nekar att ta emot varan och behöver avtala om ny leverans måste kunden själv betala för den nya utkörningen. Vi återbetalar inte kostnaden för den misslyckade installation och utkörningen i något av fallen.

Bortforsling av gammal produkt

Vi gör det enkelt för dig att bli av med din gamla vitvara. Du kan nämligen beställa en bortforsling i samband med att din nya produkt levereras. Bortforslingen följer ditt valda leveranssätt, d.v.s. att transportören hämtar din gamla vara på samma plats som den nya produkten levereras till. 

Har du därför beställt...

  • Standardleverans: ska den gamla varan vara avinstallerad och stå utanför ditt hem så att transportören kan ta med sig den från tomtgränsen/porten. 
  • Uppbärning: ska den gamla varan vara avinstallerad och stå där du önskar att den nya varan ska placeras. 
  • Installation: kommer installatören att avinstallera den gamla varan åt dig innan den nya produkten installeras. 

Du behöver tänka på är att:

  • demontera eventuella köksluckor om varan är integrerbar. 
  • tömma varan från matvaror, kläder eller liknande innehåll. 
  • avfrosta frys och kylskåp. 

Notera: Vi har tyvärr endast möjlighet att forsla bort side-by-side-skåp om skåpet i fråga kan hämtas vid tomtgräns/port av vår transportör. 


 

5. Retur och ångerrätt

Hos WhiteAway har kunden en 365 dagar lång returrätt för oanvända produkter i originalemballage. Det innebär att kunden kan ångra sitt köp och returnera varan till oss såvida varan inte har tagits i bruk. Kunden får självklart öppna förpackningen/emballaget och undersöka varan, men notera att kunden själv står för den eventuella värdeminskningen som kan uppkomma om varan hanterats på annat sätt än vad som kan anses nödvändigt för att fastslå varans art, egenskaper och funktionssätt.

Vissa varor omfattas inte av ångerrätten, exempelvis hygienprodukter, t.ex. rakapparater, eltandborstar, vågar, värmedynor, fotbad, hårfönar och liknande produkter). För dessa produkter krävs det att förpackningen är obruten. 
 

14 dagars ångerrätt

Är en varas värde förminskad, d.v.s. om varan blivit använd eller av andra orsaker inte kan betraktas som ny, har kunden ändå 14 dagars ångerrätt. Ångerrätten löper ut 14 dagar efter den dag då kunden eller en annan av kunden utsedd person (dock inte transportören) fått varan i fysisk besittning. För att ångra köpet ska kunden fylla i vårt returformulär på hemsidan. Vi återkopplar så snart vi har mottagit kundens ansökan om retur.

Om ångerfristen löper ut på en lördag, söndag eller helgdag, förlängs fristen till nästkommande vardag. Om kunden harbeställt flera varor i en och samma order som blivit levererade vid olika tidpunkter löper ångerfristen från och med den dag då kunden mottar den sista varan. 

Ångerrätten gäller endast för privatpersoner. 

Kunden kan också använda sig av ångerrätten genom att fylla ut ett formulär på Konsumentverkets hemsida. Se formuläret här.

Vissa varor omfattas inte av ångerrätten, exempelvis hygienprodukter, t.ex. rakapparater, eltandborstar, vågar, värmedynor, fotbad, hårfönar och liknande produkter). För dessa produkter krävs det att förpackningen är obruten. 

 

Särskilt för näringsidkare

Var uppmärksam på att det gäller andra regler för garanti- och reklamation för företag. Företag får endast den garanti som ges från tillverkaren. Garantitiden kan i dessa fall variera lite från tillverkare till tillverkare. Företag har heller inte någon reklamationsrätt utöver garantirätten som ges från tillverkaren. 


Så fungerar en retur


Retur och ny order

Om du vill returnera din vara och med en gång väljer att lägga en ny order hos oss är returfrakten kostnadsfri så länge varan är ordentlig förpackad. Skulle vi bedöma att varan inte är ordentligt förpackad tillkommer en avgift. 

 

Retur utan en ny order

Om du väljer att returnera utan att lägga en ny order kommer vi att fakturera dig 395 kr för frakten av varan förutsatt att den är ordentligt förpackad. Väljer du att returnera varan utan förpackning fakturerar vi dig 895 kr. Beloppet ska täcka kostnaden för eventuella transportskador som kan uppstå på varan när den har kommit i retur till vårt lager.

 

Retur av småvaror

Önskar du att returnera småvitvaror är detta gratis om du använder vår retursedel som vi skickar till dig efter att du har fyllt i formuläret om retur. Retursedeln skall du sätta på paketet och sedan lämna paketet till ett postombud. Behåll sändningsnumret så att paketet kan spåras hela vägen tillbaka till vårat lager.

Du kan utnyttja din returrätt genom att neka mottagandet av din beställning vid leveranstillfället eller ge oss ett tydligt meddelande senast 14 dagar efter att du mottagit en vara.

Med tydligt meddelande ska förstås att du fyller i returformuläret, vi rekommenderar dig att förpacka varan ordentligt i originalförpackningen/emballaget. Du bär själv ansvaret för varan tills dess att vi mottagit den på vårt lager. 

 

Återbetalning

Om kunden ångrar sitt köp och skickar tillbaka en produkt till oss betalar vi tillbaka köpbeloppet senast inom 30 dagar i enlighet med konsumentköplagen. Vanligtvis sker återbetalningen 2-5 bankdagar efter det att varan registreras på vårt lager.

Vi betalar inte tillbaka pengar för tilläggstjänster vid leverans såsom uppbärning, installation eller bortforsling. 

Om inget annat uttryckligen har avtalats, återbetalas beloppet alltid med samma betalningsmetod som kunden använde vid betalning av köp. Har kunden till exempel använt ett VISA-kort vid köpet, blir pengarna återbetalade till samma VISA-kort. Kunden kommer inte under några omständigheter att erläggas ytterligare kostnader eller avgifter som följd av återbetalningen. 

I det fall att vi inte har mottagit varan förbehåller vi oss rätten att hålla inne med betalningen tills vi mottagit varan eller dokumentation på att varan blivit returnerad. 

Notera: Du kan riskera att gå miste om delar av eller hela returbeloppet. Detta sker om varans värde är förminskat, vilket värderas utifrån följande förutsättningar:

  • Du har tagit varan i bruk och använt den. 
  • Varan har blivit skadad under tiden du hade ansvaret för den. 
  • Du har hanterat varan på ett annat sätt än vad som är nödvändigt för att fastslå varans art, egenskaper och funktionssätt. 
  • Du har inte följt de begränsningar i ångerrätten som följer av plombering, varans typ m.m.

6. Reklamation - om det är något fel på varan 

Vi säljer samtliga produkter med 1 års garanti och 3 års reklamationsrätt enligt Konsumentköplagen. Det innebär att kunden kan få felaktiga varor reparerade eller utbytta, få pengarna tillbaka eller få ett prisavdrag, beroende på hur den individuella situationen ser ut. 

Detta kräver att reklamationen är berättigad, d.v.s. att felet inte uppstått som ett resultat av att kunden använt produkten felaktigt eller själva har orsakat skadan på produkten. Om det visar sig att det inte är något fel på varan måste kunden själv betala för reparationen eller servicebesöket. 


Kontakta oss inom skälig tid

Kunden kan reklamera fel i varan inom 3 år från leveransdatumet genom att utfylla reklamationsformuläret. Vi ber kunden att återge vad problemet är så detaljerat som möjligt. Vi strävar efter att alltid hitta en tillfredsställande lösning på kundens problem. 

Notera: En reklamation måste göras inom en skälig tid efter att du upptäckt felet. Vid transportskador ska du kontakta oss senast inom 2 månader efter att du upptäckt felet. 

 

Reklamera din vitvara

När det gäller samtliga vitvaror kan så kallad ”onsite”-service utföras. Detta innebär att tillverkarens egna servicetekniker korrigerar en eventuell skada på produkten på den plats där produkten befinner sig. Om du vill reklamera en vitvara kan du därför med fördel ta direktkontakt med tillverkarens servicepartner, som du kan hitta i vår samlade översikt. Du är självklart också välkommen att använda vårt online reklamationscenter eller kontakta oss för hjälp eller mer information om vem du ska ta kontakt med. 

Notera: Om serviceteknikern inte kan konstatera att det finns ett fel hos varan eller om felet beror på en felaktig installation av varan så kan servicepartnern avkräva betalning för arbetstid och transport. 

 

Villkor för garanti 

Garantin gäller endast för ursprungliga fabrikationsfel som anmäls till WhiteAway inom 2 månader efter att de upptäckts.

  • Garantin gäller inte om det uppstår problem med produkten efter kundens egen förändring av produktens funktion och utseende såsom ombyggnation, uppgradering eller annan konfigurering av produkten.
  • Garantin gäller inte om kunden själv har installerat produkten trots att det på vår hemsida står att den ska installeras av en behörig elektriker.
  • Bevisbördan ligger hos WhiteAway de 6 första månaderna och hos kunden de 6 sista månaderna av garantitiden.
  • En del produkter har ytterligare garanti som är utfärdad av tillverkaren. WhiteAway har då inget ansvar för garantiärendet utan kunden måste vända sig direkt till tillverkaren.
  • Fabrikationsfel ska konstateras av godkänd serviceverkstad. Om det visar sig vara ett fabrikationsfel erhåller kunden fri reparation, alternativt en ny produkt, samt ersätts för eventuella fraktkostnader. Serviceärenden vid felaktigheter, skador och dylikt som inte är fabrikationsfel, utan har uppstått av någon annan anledning ska betalas av kunden.

Villkor för reklamationsrätt

  • För att en reklamation ska gälla ska det upptäckta felet rapporteras till säljaren/tillverkaren inom skälig tid efter att kunden upptäckt felet. Reklamerar kunden produkten inom två månader efter det att kunden upptäckt felet ska reklamationen alltid anses vara gjord i tid. 
  • När mer än 3 år fortlöpt efter köpet anses kunden ha förlorat sin reklamationsrätt, under förutsättning att kunden inte har en garanti som säger något annat.
  • En tillverkare har rätt att reparera en produkt 2 gånger för samma fel. Om samma fel återkommer en tredje gång har kunden rätt att kräva en ny produkt. Tillverkaren har dock rätt att undersöka produkten en tredje gång för att konstatera om att det rör sig om samma fel. 
  • En tillverkare har rätt att reparera en produkt 3 gånger för olika fel innan kunden har rätt till en ny produkt. Tillverkaren har dock rätt att undersöka produkten en fjärde gång för att konstatera att fel verkligen föreligger. 
  • WhiteAway ersätter kunden för eventuella fraktkostnader i samband med en reklamation om det visar sig vara ett ursprungligt fabrikationsfel på produkten.
  • Om produkten är felaktig är WhiteAways skadeståndsansvar gentemot en kund som inte är konsument (en företagskund) alltid begränsat till 50 % av den köpeskilling för vilken kunden köpt produkten av WhiteAway.

Garanti- och reklamation för företag

Var uppmärksam på att det gäller andra regler för garanti- och reklamation för företag. Företag får endast den garanti som ges från tillverkaren. Garantitiden kan i dessa fall variera lite från tillverkare till tillverkare. Företag har heller inte någon reklamationsrätt utöver garantirätten som ges från tillverkaren. 


Återbetalning och fraktkostnader 

Om din reklamation är berättigad återbetalar vi självklart de fraktkostnader som uppkommit för dig i samband med att du returnerat varan. Är reklamationen inte berättigad måste du själv betala frakten - detta gäller även frakten tillbaka till dig efter undersökningen. Om servicepartnern avkräver en avgift från oss förbehåller vi oss rätten att avkräva betalning från dig för denna omkostnad.

Kom ihåg att alltid skicka tillbaka varan ordentligt förpackad, helst i originalförpackningen/emballaget, och se till att få ett kvitto på returen från transportören. Detta är mycket viktigt eftersom du själv bär ansvaret för varan till dess att vi mottar den på vårt lager. Därför rekommenderar vi att du sparar postkvitton, spårningsnummer och liknande. 


Transportskador 

Kunden ska alltid undersöka emballaget ordentligt vid mottagandet av varan så att eventuella transportskador eller liknande upptäcks redan vid leveransen. Om olyckan är framme och varan tagit skada under transporten rekommenderar vi att kunden nekar mottagandet av varan och därefter kontaktar oss eller fyller i ett skadeformulär. Om emballaget är skadat vid leveransen men själva varen inte ser ut att ha tagit skada bör kunden be transportören att notera detta på fraktsedeln.

Om det rör sig om en dold transportskada som upptäckts först när emballaget avlägsnats helt och därmed inte konstaterats direkt vid leveranstillfället, är det viktigt att kunden inte fortsätter att använda varan förrän våra servicetekniker har undersökt den. Det är också viktigt att kunden sparar originalförpackningen eller emballaget som dokumentation på att skadan inte var synlig vid leveransen. 

Om kunden upplever att produkten har ett dolt transportfel bör kunden kontakta oss så fort som möjligt genom att fylla i ett skadeformulär. Detta måste ske senast den efterföljande vardagen kl. 12:00. Om kunden inte avser installera varan förrän en viss tidsperiod efter att kunden mottagit den rekommenderar vi att kunden packar upp varan direkt vid leveransen och undersöker att varans skick är som förväntat. 

Var noga med att fylla i skadeformuläret så korrekt och adekvat som möjligt, samt bifoga bilddokumentation. 


Vid tvister och lagval 

Om du i en given situation inte är nöjd med våra försök på att hitta en lösning tillsammans med dig, kan du alltid göra en anmälan av en vara eller en tjänst som du har köpt av oss, till Allmänna reklamationsnämnden – ARN, Box 174  101 23 Stockholm - www.arn.se. Du kan också göra din anmälan till Konsumentverket/KO, Tage Erlandergatan 8A, 651 02 Karlstad, http://www.konsumentverket.se/.

Ytterligare är det möjligt att välja att göra din anmälan till EU-kommissionens online-system för tvistlösning http://ec.europa.eu/odr. Det är särskilt relevant för dig som bor i ett annat EU land än Sverige, men som har handlat hos oss. Kom ihåg att ange vår e-postadress ([email protected]) tillsammans med din anmälan. 


Personuppgiftspolicy och cookies 

När du handlar hos www.whiteaway.se behöver du som minst meddela följande: 

  • Namn
  • Adress
  • E-postadress
  • Telefonnummer 
  • Personnummer (Obs! Kunden behöver endast uppge personnummer vid köp via Qliro faktura, Qliro delbetalning eller Qliro köp nu betala senare.) 

Denna information sparas i 5 år från utgången av det räkenskapsår då varan inköptes. Utöver detta sparas information om vilka varor kunden köpt. Detta sker i enlighet med Personuppgiftslagen. Efter att 5-årsperioden löpt ut tas kundens information bort automatiskt. 

Vi uppger eller säljer aldrig kundens uppgifter vidare till tredje part förutom till de samarbetspartners som är nödvändiga för att genomföra kundens beställning, t.ex. transportör och Qliro betalningsservice. Kundens uppgifter kan också komma att ges vidare till tredje part i samband med en omstrukturering eller en hel eller delvis försäljning av verksamheten. Om så är fallet sker en eventuell vidarebefordring av personuppgifter alltid inom ramen för den svenska personuppgiftslagstiftningen

Om du vill få insikt i vilken data som finns sparad om dig eller göra en invändning mot en registrering med stöd av svensk lag kan du ta kontakt med oss

Cookies

När du använder www.whiteaway.se accepterar du att vi använder cookies. En cookie är en liten datafil som sparas på din dator så att vi kan se vad som sker under ditt besök på vår hemsida och för att eventuellt kunna spara dina valda produkter i varukorgen, såvida du inte väljer att avsluta köpet. En cookie är alltså inte ett program och innehåller inte virus. 

Läs mer om våra cookies. 

 

Favoriter

Stäng